Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Kdo umí (jazyky), ten umí (jazyky)

Tak jsem si vymyslela, že začnu další nový život a ukázalo se, že v něm budu potřebovat ruštinu.

Žádný problém, řekla jsem si a k letence někam úplně jinam než do nového života (ještě si odskočím za oceán, než se s konečnou platností převtělím, mám tam půlku srdce, ne-li sedm osmin) jsem si jako bonus zdarma vybrala knížečku s titulem RUŠTINA, PRAKTICKÝ JAZYKOVÝ PRŮVODCE.  

Ruština pro Slováka se špetkou citu pro jazyky a povinnou školní docházkou, absolvovanou se zarámovaným doktorem Husákem nad hlavou, nemůže být nepřekonatelným problémem. A já se vysloveně bavila. V tramvaji, v řadě u pokladny v potravinách, za dlouhé jízdy autobusem za realitními makléři, kteří v nových životech obstarávají střechy nad hlavami, všude, kde byla příležitost, otvírala jsem učebnici ruštiny namátkově na kterékoliv straně, protože je úplně fuk, naučím-li se dříve „Zastavte mi na odbočce na Irkutsk“ nebo „Jsem vaším velkým dlužníkem.“

 

Jen ke kapitole o zdraví a nemocech jsem se přeci jenom pro jistotu vracela opakovaně. Očkovací látka,   PRIVIVOČNYJ MATERJAL. Privivočnyj, privivočnyj, privivočnyj. ŽAROPONIŽAJUŠČEJE SREDSTVO. Prostředek proti horečce, my říkáme antipyretikum. Logické. Stejně jako se logicky řeknou analgetika, prášky od bolesti - BOLEUTOLJAJUŠČIE POROŠKI. Roztomilé výrazy - svou zbytečnou komplikovaností, ze které je cítit kousek tvrdohlavého mrhání slovy starých národů (odkoukaného snad ve zlatých ruských časech od Francouzů, kteří místo osmdesát dodnes nonšalantně říkají čtyřikrát dvacet), ale která ve mně ještě více evokuje představu nosu-bambule, zbarvené do ruda Sibiří a vodkou. Boleutoljajuščie, boleutoljajuščie. Žaroponižajuščie. Boleutoljajuščie, žaroponižajuščie. Privivočnyj materjal. Bole- jak to ksakru bylo? Boleutoljajuščie. A co je tohle? PRISTUP BOLI ŽJOLČNOGO PUZYRJA. Žlučníkový záchvat! A pak berte Rusy vážně!

 

No a pak jsem nedávno chodila po ulicích a uličkách Karlových Varů a míjela kožichy a kožešinové čepice a slyšela všude ruštinu a rozuměla jí a hrdě si říkala, že kdo holt má talent na jazyky, ten ho prostě má a ani mu ti nedá moc práce...než mě přistavila nějaká usměvavá paní (s bambulí, v kožichu) a ptala se rusky, zdali jde správně do hotelu Imperiál. Já v duchu bleskově prolistovala své řečové centrum pro ruský jazyk odpředu dozadu a odzadu dopředu a našla jsem tam jediné slovo a to jsem jí řekla: „DA!“

Autor: Andrea Platznerová | úterý 24.2.2009 18:20 | karma článku: 17,32 | přečteno: 1535x
  • Další články autora

Andrea Platznerová

dnes

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .(prvního července dva tisíce dvacet tři, začaly prázdniny, z Václavského náměstí zmizela čeština, nenašla jsem obchod, který jsem hledala, našla jsem ale důležitější věci, a nejen věci)

1.7.2023 v 22:39 | Karma: 13,09 | Přečteno: 431x | Diskuse| Poezie a próza

Andrea Platznerová

S05 E01

sedmdvacátého června dva tisíce dvacet tři, sbaleno, uklizeno, po padesátce se stěhuji poprvé . (život je změna)

28.6.2023 v 6:48 | Karma: 9,72 | Přečteno: 362x | Diskuse| Poezie a próza

Andrea Platznerová

O systému (Téměř optimisticky)

Strávila jsem nedávno několik hodin na pracovišti úřadu, který se kdysi jmenoval Cizinecká policie a pak ho přejmenovali na Odbor azylové a migrační politiky Ministerstva vnitra České republiky, oddělení pobytu cizinců,

23.6.2023 v 18:31 | Karma: 11,80 | Přečteno: 394x | Diskuse| Společnost

Andrea Platznerová

jarooooooo!

. (aspoň máme jarně uklizeno ... . aspoň máme . . jarně uklizeno ... aspoň máme jarně uklizeno. . . . . v hlavách) . . . . .

2.3.2017 v 9:39 | Karma: 9,63 | Přečteno: 460x | Diskuse| Poezie a próza

Andrea Platznerová

"Jak se máte, krásná paní?"

(Na jaře budiž pánům z parků odpuštěno) . . . . . . . . . . ......................................

2.5.2016 v 11:05 | Karma: 17,73 | Přečteno: 847x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Máš jiný názor? Tak tohle je výsledek. Kaliňák o zákulisí atentátu na Fica

18. května 2024

Premium Je jedním z nejbližších lidí premiéra Roberta Fica ve straně Smer-SD. Byl ve všech Ficových vládách...

Se samopalníky šli svrhnout komunisty. Proč největší Prokešův puč nevyšel

18. května 2024

Premium Před 75 lety, v polovině května 1949, se měl odehrát vůbec nejvážnější ozbrojený pokus o svržení...

Hlavně díky manželce. Britský premiér Sunak je se svou ženou bohatší než král

17. května 2024  22:12

Britský premiér Rishi Sunak a jeho manželka Akshata Murtyová v loňském roce, kdy byl Sunak celou...

Vlak na Děčínsku usmrtil člověka, provoz na trati do Ústí nad Labem byl přerušen

17. května 2024  18:10,  aktualizováno  21:32

Vlak u Dobkovic na Děčínsku v pátek vpodvečer srazil člověka. Na místě podlehl svým zraněním, řekl...

Rozdáváme batolecí mléko ZDARMA
Rozdáváme batolecí mléko ZDARMA

Na cestě mateřstvím se potkáváme s různými výzvami. V případě výživy našich nejmenších představuje kojení ten nejlepší základ. Pokud však kojení...

  • Počet článků 978
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 853x
Před lety jsem sem napsala: Nejezdím na výlety, rovnou se stěhuji. Stále to platí. Cestovat budu, až budu stará :-)